maandag 12 november 2012

toveren

Vanmiddag was ik op tijd klaar met werken en al weken kijk ik naar mijn wol en wil ik o zo graag verven.
Maar daar moet je echt even de tijd voor nemen .
En die had ik dus vandaag . Een pan met een indigo brouwseltje,
de andere met gespaarde uienschillen ,pruttelen maar!!!!!!!!!!!Het(goede) heksje in mij kwam weer boven!!!!!!!!!!!!!!!
de indigo mag niet boven de 55 graden dus die in de elektische soeppan en instellen op +/- 50 graden dan moet het goed gaan. De pan moet dicht blijven ,dus op het eind nog even snel een foto.
het uienbrouwels eerst voorgekookt en toen de wol erbij.
de paarse is met voedingskleurstof  in de magnetron gedaan dat kon weer onderhand gedaan worden.
Een streng uit de uiensoep later nog 20 minuten in de indigo en is gemeleerd groengeel............
en de linker groene had ik al eerder gedaan met voedingskleurstof. Ben super blij met het resultaat nu, maar zal nog wel een ronde moeten doen wil ik genoeg hebben voor het wollen vest jasje wat ik wil gaan maken.
Vooral het verven met nartuurlijke stoffen spreekt me erg aan................
de wol hangt nu te drogen ,daara eerst een wegen hoeveel het is, denk ongeveer 450 gram denk nog niet genoeg..................
groet marloes

23 opmerkingen:

  1. hahahahah ik hoop dat de rest in huis je verfbrouwsels niet voor een soepje aanzien!!!
    en ja.. leuk is dat het.. kleuren met van alles en nog wat!!!! ik deed vroeger de eieren met pasen zo.. dat meot wel met natuurlijke middelen.. anders kan je ze niet meer eten..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie kleuren en leuk dat dat kan van natuurlijke (afval) produkten. Ik zou het ook vast heel leuk vinden om te doen, maar heb al te veel onderhanden, dus ik blijf wel bij jou kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wow! Zie er soeperig uit hihihi maar met een geweldig resultaat! Leuk!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie kleuren hoor. Heb je genoteerd hoeveel kleurstof je gebruikt hebt zodat je dezelfde kleur weer krijgt? @

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Anoniem12.11.12

    Oh Marloes, wat moet jij een heerlijk middagje gehad hebben ;))! Ik word helemaal jaloers op je mooie wolletjes!! Heerlijk he, om met plantaardige verfstoffen te werken, dat brengt niet alleen de heks in je boven maar ook een verbondenheid met de natuur vind ik altijd.. Het besef, dat in de natuur gewoon alles te vinden is wat we nodig hebben! Geniet maar lekker van de prachtige tinten wol, ze zijn prachtig geworden! Lieve groet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anoniem12.11.12

    als ik kon toveren, kon toveren, kon toveren ,kon toveren....moest gelijk aan herman van veen denken

    jeetje ik vind dit uniek en zo knap dat je dit allemaal zelf doet zeg geweldig
    lieve groet jenneke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh ja...ik snap jouw heksengevoelens helemaal!! ik heb net het boekje van het lieve heksje Merlinde gekocht voor de verjaardag van zoonlief. Heerlijk dat gepruttel en dan met die mooie wol..echt heel mooi geworden! Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ha, wat ziet dat er lekker uit.. 't Is net soep, vooral het onderste plaatje. Maar wat leuk om zelf je wol te verven, oh.. dat zou ik ook wel willen. Maar helaas tijd tijd tijd te weinig..

    grtjs, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een mooie heksenbrouwsels, Marloes. De kleuren zijn heel mooi geworden. Is die wol nu ook kleurecht of moet je het op een speciale manier wassen? Als ik nog eens tijd over heb *Ü* kom ik misschien maar eens bij je in de leer :-)
    Groetjes,
    Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Leuk om te zien hoe jij dat verven doet !! Het is bijna kokerellen, maar dan anders, hihihihi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat leuk om je zo bezig te zien. Een heerlijk recept voor mooie kleuren. Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat lijkt me dat leuk om te doen. Wist niet eens dat dat zo moet (bloos)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. O wat ziet dat er leuk uit .
    Is dat nu wol die je zelf gesponnen hebt of koop je die strengen.?
    Ben benieuwd wat je ermee gaat doen.
    Ernaar kijken is al zo leuk verwerken wordt nog leuker .
    Succes
    Groet Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat geweldig! Zelf gesponnen wol en die kleurtjes vind ik ook erg mooi!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  15. prachtig en wat ontzettend knap van je

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een klus eerst spinnen dan verven maar je hebt dan wel iets unieks.
    Daar begin ik nog maar niet aan ik ga wel naar Jeanet.
    Groetjes Leintje

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Oh wow, dat is indrukwekkend! Ik vind heksen-dingen super boeiend, knap dat jij dat ook kan! Wat niet hé? Marloes kan alles denk ik vaak :)
    Liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat valt mee hoor els kan ook echt dingen niet,net als ieder ander ,maar ik probeer wel altijd alles hi. Hi

      Verwijderen
  18. Anoniem13.11.12

    wat een mooie kleurtjes dat gaat vast een pracht van een jasje worden....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dat was dus genieten. Het is altijd spannend of het lukt. Heerlijk om zo bezig te zijn. Je hebt best veel verschillende kleuren te voorschijn getoverd. Met indigo is het altijd een verrassing.
    Nu maar weer flink wat wol spinnen; dan kun je je over een poosje weer lekker uitleven met al die mooie kleurtjes..
    De wol niet te strak afbinden, onder het draadje neemt de wol de verf niet goed op en krijg je lichte of witte vlekken.
    Ben heel benieuwd naar het jasje dat je van de wol wilt maken. Tot een volgende keer en groeten van Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wauw,wat gaaf dat jij je eigen wol fabriceert. Dat is iets wat ik heel graag ook zou willen,maar zie de mogelijkheden niet. Lijkt me nog een heel gedoe!! Erg mooi hoor,die kleuren.
    Gr., Natasja.

    BeantwoordenVerwijderen