dinsdag 8 maart 2016

Dankbare dinsdag / Judo- pak

Ja hoor na het kabouter pakje heb ik nu ook mijn oude judo pak gevonden , kan me niet zo veel herinneren uit die tijd.
We woonden in Amsterdam oud zuid, mijn vader had daar een kapperzaak waar wij in het huis erachter woonden.
Je moest altijd door de winkel dus ook langs de klanten .
We woonden niet ver van het Zuiderbad en daar onder in de kelderruimte was de sportschool van Ge Koning een alom bekende judoka.
En daar ging ik naar toe ...alleen ik was een jaar of 7 denk ik .
want vanaf mijn negende woonde ik in Amsterdam Osdorp waar mijn vader zijn tweede zaak begon.
Dus als ik dit zit te schrijven denk ik hoe dapper 7 jaar en alleen naar judo en zeker in die tijd was het voor een meisje al heel wat

wat ik nog weet van de Judo is de heup zwaai of greep, de dubbele houtgreep ,de grote mat en het leren vallen ,maar waarom ik toen op judo terecht kwam is mij een raadsel .
Als ik eraan terug denk voelt het in ieder geval goed dus ik zal het wel gekozen hebben .
Nu is het pakje voor Bram hij heeft het over judo maar of het echt gaat gebeuren wachten we af hij is 5 jaar bijna 6 dus passen doet ie het zeker.
Zo gek toch het judo pakje van je oma ............wie had dat gedacht .
Ik vind het wel een gave gedachten hij kan het ook als verkleedpak gebruiken uiteindelijk.
Blij word ik van zulke dingen
Dankbaar.....................dat ik dit mag beleven

22 opmerkingen:

  1. Ja, dat is mooi! Dat je het nog had! En weer terugvond en nu door mag geven :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig vind ik dat! Al die spullen die we niet weg kunnen doen en waar we na er jaren niet aan gedacht te hebben toch weer blij van worden!! Zeker als het dan door je kleinkind weer gebruikt wordt! Zo spelen mijn kleindochtertjes oa met een kleurige 4-kante hoofddoek waar ik als kind ook mee speelde!!
    Enne, als 7-jarige alleen op pad, dat vonden we logisch!! Kinderachtig was het als je gebracht of gehaald moest worden :-)!!
    Wat een leuk verhaal Marloes!!! Heerlijk om te lezen!!
    Liefs, Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk verhaal. Zo zie dat iets ouds weer mooie herinneringen boven brengt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat was en ben jij stoer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superleuk! En helemaal als Bram het kan gebruiken. En ja, dat was toen zo. Je ging alleen, zelfs als je nog maar zeven was. Ik ging alleen met de trein naar Amsterdam. Vanuit Dordrecht. Was ik negen jaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik verbaas me er ook over, wat wij of onze kinderen al op jonge leeftijd moesten/mochten. Maar misschien is dat nog steeds wel zo. Leuk die herinneringen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Best wel stoer om als meisje in die tijd op judo te gaan. Tegenwoordig zie je er minder van op.
    Leuk als Bram jou pak gaat dragen...

    Lieve groet,dinah

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Watleuk om je jeugdherinneringen te lezen! Geweldig die herinneringen over de kapperzaak en dat je als klein meisje naar judo ging. Helemáál leuk dat Bram nu jouw pak kan gaan dragen (bij de judo of in de verkleedkist :-)
    Dank voor het delen van de herinneringen.
    Groetjes weer

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk dat je dit altijd bewaart hebt.
    En nu komt het nog mooi van pas.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat bijzonder en leuk
    X Es

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een stoere meid was je toen! En wat een leuk verhaal om te lezen. Zo hebben we allemaal onze eigen herinneringen en bij het vinden van zo'n pak komen die herinneringen weer haarscherp naar boven!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is toch vet cool! Naar de judo in het pak van je oma!
    Dat kan denk ik niemand zeggen. Hoe leuk is dat?! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wat gaaf !! wie wat bewaard die heeft wat, dus ook heerlijke herinneringen aan die tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. wat leuk deze vonsten. En straks draagt je kleinzoon het misschien

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vond dat kabouter pakje ook al zo'n schatje en deze doet daar echt niet voor onder. Ik zie je er helemaal in gaan jud-en met je 7 jaar. Maar stoere bezigheden had jij vroeger :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hopelijk gaat hij echt judo doen... wie kan dat nu zeggen... "dit pak was nog van mijn oma!" Super hip! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hopelijk gaat hij echt judo doen... wie kan dat nu zeggen... "dit pak was nog van mijn oma!" Super hip! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een mooi verhaal Marloes. Ook heel bijzonder dat je dit pak nog steeds hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat leuk dat je dat nog hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een schatten vind jij nog op zolder, Marloes! Ik ben benieuwd naar de volgende...
    Groetjes, Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie gedachte inderdaad!!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hihi weet je ik zie jou helemaal niet als een judo type, maar inderdaad heel stoer dat je daar zomaar alleen naar toe ging. Wie weet ook al aangekleed in judopak door de winkel ging. Vroeger was het natuurlijk veel rustiger op straat, er rijden nu tig keer zoveel auto's. Leuk om zo even terug te denken aan the good old times. Knuff!

    BeantwoordenVerwijderen