zondag 28 juli 2013

wol verven

Met een paar mensen van de spingroep heb ik  vrijdag avond wol geverfd.
het leek hier wel een werkplaats en voor we gingen verven had ik al heel wat voorbereiding gedaan, zoals planten geplukt en wel veldzuring en boerenwormkruid
 ,plantensoepjes gemaakt,
wol voor gebeitst.
Een deel van de wol kon zonder beits dat is voor het indigo bad.
De wol kleurt pas bij indigo als deze in aanraking komt met de lucht ,het lijkt echt toveren......


 
 
De ruwe wol die ik geverfd heb ,heb ik vandaag met de kleuren doorelkaar gekaard om zo een driekleurige draad te krijgen zijn echt dingen die ik aan het uitproberen ben het is vreselijk leuk allemaal om te doen .Ook het verven was erg leuk met Paola en Marry je merkt dat je allemaal zo enthousiast bent en besmet met hetzelfde virus dus de avond is altijd te kort. het boerenwormkruid en zuring geven beide een geel maar wel verschillende tinten
Nou het was weer een hele onderneming maar zeker de moeite waard.
eerst maar eens kijken hoeveel wol er van gesponnen kan worden en dan maar eens denken waarvoor.
tot later ...................................

22 opmerkingen:

  1. Mooi, het is net toveren. Wel een heel werk!
    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tjee, wat een klus. Het eindresultaat (laatste foto) is wel erg mooi. Kun je de wol alleen voor naaldvilten gebruiken of ook voor andere doeleinden?
    Ben benieuwd wat voor moois je er van maakt.
    Groetjes Patricia.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou, dat is zeker een hele onderneming, maar met prachtig resultaat!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ontzettend leuk om zo samen met gelijkgestemden aan de gang te zijn. Ik ben meestal alleen bezig. Indigo verven is idd heel bijzonder. Je hebt een mooie batt gekaard. Het proces is belangrijk, maar je wilt er uiteindelijk toch iets van maken... Succes er mee.
    Groet, Willemien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sjee Marloes!Je bent echt een magische tante zeg!Wat leuk en zo mooi die kleuren(als ik ze samen op die laatste foto zie WAUW)Ik vind het ongelooflijk wat voor creatiefs jij allemaal uit je mouw tovert!Jij bent werkelijk ECHT van alle creatieve markten thuis zeg! Chapeau!


    grtzzz
    Angeline

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat is het eindresultaat mooiiiiiiiiiiiiiiiiiiii op de laatste foto.. kan zo al in de kamer gelegd worden als prachtig object!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit lijkt inderdaad net toveren.
    Ik doe het je niet na.
    Bijzonder hoor.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is iets waar ik echt geen kaas van gegeten heb, maar wat een mooie kleuren zijn het geworden en wat geweldig dat je dat kunt doen met plantjes uit de tuin!
    Groetjes weer
    Marjan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie kleuren! En idd net toveren!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Mooie kleuren zijn het geworden, ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een klus Marloes maar het eindresultaat is wel heel erg mooi geworden ben heel nieuwsgierig wat je er van gaat maken????

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Geweldige 'hekserij'! Heel boeiend en knap dat je dat allemaal kan én weet!!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig, die gekaarde wol met allemaal kleurtjes. Ik heb veel plantaardig geverfd in het begin van de 80er jaren. Zelfs materiaal voor een trui van Kaffe Fassett! Oei, vreselijk was dat 600 gram grijs met gallen en dan allemaal hetzelfde grijs.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wauw, dit was me totaal onbekend. Mooie wol zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Dat zijn heel andere kleuren als je zou verwachten, mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wauw wat een prachtig resultaat. Ik kan nog steeds niet geloven dat je zulke prachtige kleuren kan verkrijgen. Mooi !!!
    Grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wauw...prachtig Marloes! lijkt mij een leuk werkje. Lieve groet Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Dit wil ik ooit nog eens leren en dan meld ik me wel bij jou aan, om bij jou in de leer te gaan :))
    Prachtig die kleuren.
    Groetjes Albèrtje

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een werk maar wat een mooi resultaat! @

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Weer helemaal bijgelezen. We hebben een hele lange tijd geen internet gehad wegens blikseminslag na hevig onweer!
    Tot gauw!!

    Liefs, Juliëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Megasuperprachtig!
    Ik heb vroeger ook wol geverfd met uienschillen, zuring en weet ik wat nog meer. Dat was zo leuk. Net heksje spelen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen